Przejdź do treści

    Sprzedaż

    28 paź 2022 r.

    Cold mailing – czym jest i jak działa?

    Cold mailing – czym jest, jak działa i w jaki sposób za jego pomocą pozyskiwać klientów?

    Stoisz przed wyzwaniem związanym ze zdobywaniem nowych rynków oraz klientów, jednak czujesz, że tradycyjne formy promocji (takie, jak pozycjonowanie, media społecznościowe) to za mało?

    Sprawdź, czym jest oraz na czym polega cold mailing. Zobacz, w jakich obszarach się sprawdza, a także, w jaki sposób stworzyć i zrealizować kampanię w tym modelu.

    Jak brzmi definicja cold mailingu?

    Nazywany również “zimnym” mailem, stanowi skuteczne narzędzie do realizowania planów promocyjnych oraz sprzedażowych. Taka forma komunikacji z odbiorcami polega na kierowaniu do nich wiadomości e-mail, które stanowią zazwyczaj pierwszy kontakt na linii firma – klient.

    Zastosowanie kampanii cold emailowych. Gdzie sprawdzają się najlepiej?

    Cold mailing zaliczany jest do bardzo wszechstronnych sposobów komunikacji, które można wykorzystywać do szeroko pojętej promocji oraz sprzedaży zarówno produktów, jak i usług (w tym również do działań z zakresu lead generation, czyli pozyskiwania wartościowych kontaktów biznesowych).

    Z uwagi na swój charakter, a przede wszystkim specyfikę kontaktu, który jest bardzo bezpośredni – taka forma jest szczególnie preferowana w obszarze B2B (relacjach między przedsiębiorstwami).

    Jak stworzyć udaną kampanię cold mailingową?

    Skuteczna kampania z wykorzystaniem zimnych maili wymaga odpowiedniego przygotowania, realizacji oraz stałego nadzoru. Chcesz wiedzieć, jak ją zbudować, a następnie poprowadzić? Sprawdź te 5 kluczowych kroków!

    Po pierwsze: poznaj swojego odbiorcę

    Musisz wiedzieć, że podstawową różnicą pomiędzy tradycyjnymi mailingami oraz newsletterami, a kampaniami wykorzystującymi cold maile, są ich odbiorcy. O ile w przypadku tych pierwszych – kontaktujesz się zazwyczaj ze znaczną grupą użytkowników, którzy świadomie wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości handlowych. O tyle w sytuacji, gdy wysyłasz zimne maile – Twoje komunikaty nie zawsze są chciane, a z pewnością – wyczekiwane. Mimo wszystko musisz jednak pamiętać o posiadaniu odpowiednich pozwoleń na wysyłkę takich maili!

    W związku z powyższym, kluczem do stworzenia udanej kampanii cold mailingowej jest… zdobycie niezbędnych informacji, które pozwolą Ci na personalizację Twoich maili. Zanim przejdziesz do przygotowania treści, a następnie jej wysyłki – zdecyduj, jakie informacje chcesz przekazać, a przede wszystkim, do kogo planujesz je skierować.

    Pomoże Ci w tym odpowiedzenie sobie na następujące pytania:

    • Kim jest Twój odbiorca? Jak ma na imię? Jaką firmę reprezentuje? Jakie są jego potrzeby i oczekiwania?
    • Co chcesz mu zaoferować? Co daje Twój produkt lub usługa? Czym wyróżnia się na tle konkurencji?
    • Jakie będzie miał z tego korzyści? Dlaczego mu się to opłaca?

    Po drugie: stwórz atrakcyjną i wartościową treść

    Ten punkt tyczy się zarówno tytułu maila, jak i jego zawartości. W przypadku tego pierwszego – postaraj się, aby był niesztampowy, oryginalny i skłaniał do kliknięcia w celu zapoznania się z całością wiadomości. W tym miejscu możesz wykorzystać wspomnianą wcześniej personalizację (np. użyć imienia Twojego odbiorcy), zadać intrygujące pytanie albo uciec się do innego triku, który zdobędzie uwagę Twojego adresata.

    W przypadku właściwej treści maila – unikaj zwrotów, które mogą zostać zakwalifikowane przez filtry jako SPAM (są to m.in. oferta, promocja, kredyt, zniżka, rabat i wiele innych). Ponadto dopilnuj, aby Twój komunikat był jak najbardziej ludzki i kierowany bezpośrednio do osoby, która go przeczyta. Stosuj krótkie zdania, przekazuj konkretne informacje, buduj ciekawość, a przede wszystkim – pokazuj korzyści. Staraj się zbalansować treść, aby mail nie był ani za krótki, ani tym bardziej za długi.

    Podpowiedź: pamiętaj, aby Twój zimny mail wyglądał, jak klasyczna wiadomość wysyłana z tradycyjnej elektronicznej skrzynki pocztowej. Wystrzegaj się stosowania grafik, dodawania odnośników (linków) do stron internetowych, a nawet przesyłania załączników (te aspekty są szczególnie ważne, jeżeli jest to pierwszy kontakt z danym odbiorcą).

    Po trzecie: przygotuj infrastrukturę wysyłkową oraz bazę adresów e-mail

    Jeżeli lista Twoich odbiorców jest “skromna” (wynosi kilka lub kilkanaście sztuk) – do zrealizowania takiej kampanii prawdopodobnie wystarczy Ci Twoja własna skrzynka pocztowa*.

    Z kolei, jeśli planujesz realizację rozbudowanej kampanii, która swoim zasięgiem obejmie kilkadziesiąt, kilkaset albo kilka tysięcy adresów – koniecznie wyposaż się w odpowiednie narzędzie do wysyłki. Taki zabieg ograniczy czas potrzebny na wysyłkę, poprawi jej jakość, a dodatkowo – zapewni Ci dostęp do szeregu cennych danych (w tym wskaźnika open rate, click through rate i nie tylko).

    * Musisz jednak pamiętać, że jej zastosowanie ograniczy dostęp do informacji na temat otwarć czy kliknięć Twoich maili.

    Po czwarte: zaplanuj całą sekwencję zimnych maili

    Nie ograniczaj się wyłącznie do wysyłki tylko jednej wiadomości. Realizacja kampanii, która składa się z pojedynczego maila może sprawić, że Twoje wyniki będą dalekie od oczekiwanych.

    Dlaczego tak się dzieje? Weź pod uwagę, że Twoi odbiorcy są “normalnymi” ludźmi. A to oznacza, że nawet, jeśli Twój e-mail do nich dotrze (i zostanie odczytany) – po prostu mogą o nim zapomnieć, coś może ich rozproszyć albo akurat w tym czasie mogą być zbyt zajęci, aby dokładnie zapoznać się z Twoją propozycją. Z drugiej strony – powody braku efektywności mogą być jeszcze bardziej prozaiczne i najzwyczajniej w świecie Twoja wiadomość może trafić do SPAMu.

    W związku z powyższym, aby ograniczyć wyżej wspomniane ryzyka – zamiast jednego maila, stwórz oraz zaplanuj wysyłkę całej kampanii cold mailingowej, która może wyglądać w następujący sposób:

    Wiadomość nr 1, czyli mail “otwierający”, w którym przedstawisz siebie, swoją firmę oraz to, co chcesz zaproponować danemu odbiorcy.

    Wiadomość nr 2, czyli mail “przypominający”, w którym odniesiesz się do wcześniej przesłanej treści.

    Wiadomość nr 3, czyli mail “na pożegnanie”, w którym kolejny raz przypomnisz się odbiorcy, a jednocześnie zaznaczysz, że to ostatnia szansa na kontakt i skorzystanie z Twojej oferty.

    Oczywiście to tylko jeden z wielu pomysłów na sekwencje cold mailingowe, które możesz wykorzystać w działaniach marketingowych i sprzedażowych swojej firmy.

    Po piąte: testuj, poprawiaj i stale optymalizuj swoje cold maile

    Myślisz, że to koniec 😊? Musisz wiedzieć, że nawet najlepiej przygotowany i zrealizowany mailing, zawsze może być odrobinę lepszy!

    Dlatego, jeżeli tylko zależy Ci na stałym podnoszeniu skuteczności Twoich działań, a co za tym idzie – realizowaniu coraz ambitniejszych planów sprzedażowych – nie zapomnij o “doglądaniu” Twoich kampanii.

    Stosuj różne warianty tematów wiadomości, aby sprawdzać, które z nich osiągają wyższe wskaźniki otwieralności.

    Testuj również samą zawartość maili, aby weryfikować, jakie modyfikacje powodują również zmiany w reakcjach Twoich odbiorców.

    Innymi czynnikami, które warto testować, są m.in.: nazwa nadawcy wiadomości, dni oraz godziny wysyłki, długość maili, a nawet stosowanie mniej lub bardziej rozbudowanych sekwencji.

    Cold mailing – podsumowanie

    Pamiętaj, że na ostateczną skuteczność Twojej komunikacji za pośrednictwem zimnych maili składają się takie czynniki, jak: dobór i poznanie odbiorców, przygotowanie wartościowej i interesującej treści, zadbanie o techniczne aspekty wysyłki, zaplanowanie kompleksowej kampanii mailingowej oraz stałe analizy i optymalizacja. Jeżeli zadbasz o każdy z tych punktów – korzyści z takich działań będą jedynie kwestią czasu 😊

    Jeżeli szukasz profesjonalnego i wszechstronnego narzędzia, które z powodzeniem wykorzystasz do realizowania tradycyjnych, jak i zimnych kampanii cold mailingowych – koniecznie sprawdź możliwości, jakie daje Ci Czater!