Przejdź do treści

    Bez kategorii

    03 lis 2022 r.

    Jak obniżyć ilość porzuconych koszyków

    Porzucone koszyki w sklepie internetowym to zmora każdej firmy, w której sprzedaż online stanowi podstawową formę dochodów. Nic więc dziwnego, że wielu internetowych sprzedawców ciągle zastanawia się, jak zredukować do minimum porzucone koszyki. Przyjrzyjmy się więc skali tego zjawiska, zobaczmy, jakie według badań są główne powody porzucenia koszyka i spróbujmy znaleźć rozwiązanie, które pozwoli odzyskać porzucone koszyki.

    Jakie straty powodują porzucone koszyki w sklepie internetowym?

    Obawiasz się, że proces zakupowy przerywany przez porzucenie koszyka to zjawisko, z którym zmaga się tylko twoja firma? Być może więc statystyki zgromadzone w trakcie badań przeprowadzonych przez Baymard Institute cię pocieszą: według specjalistów od e-commerce, procent klientów, którzy nie finalizują transakcji wynosi 69,51%. Co istotne, ta wysoka liczba nie jest ograniczona tylko do jednej branży (np. odzieżowej): klienci porzucają zakupy we wszystkich rozgałęzieniach branży e-commerce. Warto mieć przy tym na uwadze, że klienci najczęściej rezygnują z zakupów podczas korzystania ze smartfona: w przypadku takich klientów porzucony koszyk pojawia się przy 89,51% procesów zakupowych. Częstotliwość występowania sytuacji, w których klient nie finalizuje transakcji, przekłada się na realne straty dla całej branży. Według badań każdego roku niedokończone transakcje przekładają się na redukcję zysków e-commerce na całym świecie wynoszącą około 18 miliardów dolarów. Co zatem można zrobić, by liczba porzuconych koszyków twojego sklepu internetowego była jak najmniejsza?

    Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków?

    W walce z porzuconymi koszykami mogą nas wesprzeć liczne statystyki oraz badania dotyczące powodów, dla których finalizacji zamówienia nie zostaje zrealizowana — warto przyjrzeć się tym danym, by ustalić, w jaki sposób zatrzymać klienta do samego końca procesu zakupowego. Co zatem najczęściej sprawia, że potencjalny klient rezygnuje z zamówienia? Według raportów marketingowych są to najczęściej dodatkowe koszty, które pojawiają się podczas składania zamówienia. Mogą to być przykładowo wysokie koszty dostawy ujawnione dopiero na samym końcu realizacji zamówienia. Wniosek jest zatem prosty: należy od samego początku (najlepiej już od dodania produktu do koszyka) zapewniać przejrzyste informacje dla klienta co do tego, jaka jest wartość zamówienia ze sklepu internetowego.

    Wyeliminowanie ukrytych kosztów sprawi, że klient od razu będzie wiedział, czy jest w stanie zapłacić za zamówienie dodane do koszyka zakupowego. Przejrzystość sklepowej oferty można łatwo zwiększyć poprzez uruchomienie w swoim sklepie internetowym livechata. To świetne rozwiązanie, które pozwoli użytkownikowi zadawać pytania na każdym etapie realizacji zamówienia (dotyczące nie tylko wartości zamówienia, ale też metod płatności czy innych detali), a co za tym idzie, pozwoli wyeliminować problem braku zaufania i zredukować liczbę porzuconych koszyków.

    Jak zwiększyć liczbę finalizacji zamówienia twojego sklepu internetowego?

    Kolejnym istotnym powodem, dla którego klient nie decyduje się ostatnie dokonać zakupu, jest obowiązek założenia konta. Warto więc zadbać o to, by w design twoich sklepów internetowych nie zmuszał do zakładania konta: zostaw klientowi wybór (przedstawiając na przykład w widocznym miejscu benefity płynące z założenia konta), a twój współczynnik konwersji bez wątpienia wzrośnie. Wysoko na liście powodów, dla których finalizacja transakcji nie dochodzi do skutku jest też skomplikowany proces zakupowy na stronie sklepu. Dobrym pomysłem jest zatem zadbać o przejrzystości koszyka i zredukować do minimum liczbę okienek, które klient musi przebyć od dodatnia produktu do jego opłacenia. Zbyt długi proces może usprawnić obecność live chata z funkcją callbacku, takiego jak oferuje Czater.pl — w razie wątpliwości każdy z klientów będzie mógł natychmiast otrzymać celną odpowiedź, i nie utknie na żadnym z procesów zakupowych.

    Wśród głównych czynników sprawiających, że towar nie zostanie zamówiony ze strony produktowej jest, według specjalistów, zwyczajny brak zaufania (17% badanych podało to za główny powód). Tu również może z pomocą przyjść livechat. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że pojawiające się ewentualnie wątpliwości zostaną szybko rozwiane poprzez rozmowę z botem (80% klientów zadaje te same pytania) bądź firmowym konsultantem. Ostatnią kwestią, którą warto mieć na uwadze, jest szybkość działania strony: według badań, jeżeli sklep nie załaduje się w ciągu około 4 sekund, istnieje spora szansa, że dojdzie do porzucenia koszyka zakupowego. Wybierz odpowiedni serwer, by zapewnić sobie szybki czas działania strony i przyspieszyć cały proces.

    Pośród powodów, dla których dochodzi do porzucenia koszyka zakupowego, dominuje przede wszystkim brak przejrzystości: klienci potrzebują od razu wiedzieć, jaka jest cena produktu, posiadać informację o kosztach dostawy oraz nie mieć wątpliwości co do wszystkich etapów składania zamówienia. Możesz zadbać o tę kwestię, dbając o przejrzysty wygląd koszyka wraz z procesem zakupowym oraz inwestując w dobrej jakości livechat z funkcją callbacku, dzięki któremu twoi klienci będą doskonale poinformowani, niezależnie od tego, na jakim etapie procesu się znajdują. Warto zadbać o tę kwestię, gdyż jak dowodzą badania, odpowiednia optymalizacja procesów związanych z finalizowaniem transakcji może przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji odwiedzających stronę w klientów nawet o 35%!