Przejdź do treści

    Sprzedaż

    05 gru 2022 r.

    Zwiększanie konwersji sklepu internetowego

    Jak poprawić konwersję w sklepie internetowym? 5 sposobów na zwiększenie konwersji e-commerce.

    Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposobów, które pozwolą Ci zahamować negatywny trend sprzedażowy, przez które Twoja platforma z tygodnia na tydzień notuje coraz gorsze wyniki? A może jest zupełnie odwrotnie? Twoja sprzedaż przez Internet idzie całkiem nieźle, aczkolwiek “podskórnie” czujesz, że może być jeszcze lepiej?

    Czytaj dalej, aby poznać 5 gotowych pomysłów, których wdrożenie pozwoli Ci znacząco poprawić konwersję w Twoim e-commerce.

    Co to jest i jak liczyć konwersję w działaniach sklepu internetowego?

    Konwersja to współczynnik, który bierze pod uwagę dwie wartości:

    • Liczbę użytkowników, którzy odwiedzają Twój sklep.
    • Liczbę osób, które stają się Twoimi klientami (czytaj: składają oraz opłacają swoje zamówienia).

    Przykładowo: jeżeli Twój e-sklep odwiedza 1000 użytkowników miesięcznie, a 150 z nich dokonuje zakupu – wskaźnik konwersji wynosi 15%.

    Reasumując, można więc powiedzieć, że konwersja e-commerce informuje o skuteczności działań sprzedażowych prowadzonych przez dany sklep internetowy. Im większa – tym mówiąc wprost: większe dochody generowane przez tę samą grupę klientów.

    Co wpływa na wysokość konwersji w branży e-commerce?

    Niestety, wysokość wskaźnika nie zależy wyłącznie od 1 czy 2 zmiennych, które można wdrożyć i poprawić zaledwie w kilka chwil. Aspekt konwersji jest bardzo szerokim zagadnieniem, który należy rozpatrywać wielowymiarowo – biorąc pod uwagę zarówno kwestie techniczne, komunikacyjne, jak i ściśle związane z samym asortymentem.

    To z kolei oznacza, że ostatecznego wpływu na jej finalną wartość należy dopatrywać się w obszarach związanych z: użytecznością i szybkością sklepu internetowego, prezentowanymi informacjami o produktach, jakością obsługi, a nawet działaniami marketingowymi. Więcej o każdym z nich przeczytasz w dalszej części tego wpisu.

    Jak podnieść wskaźniki konwersji w sklepie online? 5 pomysłów na poprawę wyników.

    Zapoznaj się z całą listą gotowych sposobów, które pozwolą Ci zadbać o wysoki poziom tego wskaźnika. Wszystkie informacje znajdziesz poniżej!

    1. Zadbaj, aby Twój sklep ładował się oraz działał w ekspresowym tempie

    Wyobraź sobie taką sytuację. Chcesz kupić produkt X (przyjmijmy, że będą to np. nowe buty do biegania). Wykorzystujesz do tego celu wyszukiwarkę, która prezentuje Ci kilka sklepów online. Następnie wybierasz jeden z nich, klikasz w link i czekasz, aż serwis się załaduje. Mija sekunda, dwie, trzy, pięć… co wówczas robisz? Czekasz dalej, aż Twoim oczom ukaże się wymarzone obuwie, czy po prostu opuszczasz dany sklep i wybierasz kolejny z listy? Jeżeli jesteś „typowym” użytkowaniem sieci – z pewnością opcja nr 2 jest bardziej prawdopodobna.

    To właśnie powolne działanie serwisów e-commerce jest jednym z głównych powodów odpowiadających za ogromne spadki współczynników konwersji. Jeżeli chcesz temu zapobiec: upewnij się, że korzystasz ze stabilnego i wydajnego serwera, Twoja strona jest aktualna (a jej kod zoptymalizowany), a dodatkowo – znajdują się na niej lekkie grafiki.

    2. Dopilnuj, aby zakupy w Twoim sklepie były sprawne, wygodne i przyjemne

    W dzisiejszych czasach uwaga oraz każda minuta poświęconego czasu, są wręcz na wagę złota. Nie inaczej jest z odbiorcami Twojego sklepu, którym zależy na pełnym komforcie, a także tym, aby wszystko odbywało się jak najszybciej.

    Mając na względzie powyższe informacje, koniecznie pochyl się nad takimi obszarami, jak:

    Wyszukiwanie produktów – upewnij się, że w Twoim e-commerce działa sprawna i elastyczna wyszukiwarka, a jeśli to potrzebne – zapewnij również dostęp do opcji filtrowania produktów według konkretnych kategorii lub parametrów.

    Proces składania i opłacania zamówienia – spraw, aby całość była przyjazna, przejrzysta i wymagała wykonania maksymalnie kilku kliknięć.

    Kontakt z obsługą sklepu – jeżeli, pomimo dopracowania wyszukiwarki oraz procesów zakupowych, klienci będą chcieli zadać pytanie “żywej” osobie – spraw, aby było to maksymalnie proste. W tej roli doskonale odnajdzie się opcja livechata lub videochata, a dla tych, którzy preferują rozmowy telefoniczne – rozwiązanie callback.

    3. Zaplanuj i prowadź skuteczną komunikację w czasie rzeczywistym

    Błądzenie, zapominanie oraz rozpraszanie się to typowe ludzkie cechy – zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że każdego dnia w sieci, jak i “w realu” użytkownicy spotykają się z dziesiątkami, a nawet setkami różnych komunikatów.

    W związku z powyższym – weź pod uwagę, że proces wyszukiwania lub składania zamówienia w Twoim sklepie może zostać przerwany. Z jednej strony mogą za to odpowiadać aspekty techniczne (awaria sprzętu, przerwa w dostawie prądu, a nawet odłączenie od sieci). Z drugiej natomiast – czynniki ludzkie (np. pilne obowiązki w pracy czy domu). Nie musimy chyba dodawać, że takie zdarzenia również mają negatywny wpływ na Twoją konwersję.

    Aby im przeciwdziałać albo przynajmniej zminimalizować ich skutki – możesz postawić na dedykowane narzędzia do automatyzacji marketingu, które “przypomną” wybranym użytkownikom o ich niedokończonych zakupach.

    W tej roli idealnie sprawdzą się wiadomości e-mail oraz SMS, dzięki którym poinformujesz niedoszłych klientów o porzuconych koszykach, zachęcisz ich dodatkowym rabatem na kolejne zamówienie lub po prostu dasz znać, że produkt, którym byli zainteresowani wkrótce nie będzie już dostępny.

    4. Dostarcz użytkownikom wszystkich niezbędnych informacji

    Jednym z podstawowych czynników, które decydują o tym, czy dany użytkownik postanowi zostawić swoje pieniądze u Ciebie czy też u konkurencji, są powody do zakupu. W wielu przypadkach każdy klient, zanim zdecyduje się złożyć zamówienie, chce dowiedzieć się o danym produkcie jak najwięcej. Poznać jego cechy, specyfikację, a przede wszystkim upewnić się, że to konkretne rozwiązanie jest dla niego najlepsze.

    Dysponując taką wiedzą, musisz zadbać o odpowiednią zawartość Twojego sklepu. Do realizacji tego celu możesz wykorzystać, chociażby wartościowe opisy produktów i kategorii produktowych, merytoryczne materiały video, a nawet poradniki umieszczone bezpośrednio na firmowym blogu. Z drugiej strony – bardzo istotna jest również sama obsługa, która powinna pozostawać do dyspozycji potencjalnych klientów – zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.

    Do tego obszaru możesz zaangażować, chociażby nowoczesne narzędzia (livechat, videochat i callback), o których już wspominaliśmy, jak i w pełni automatycznego chatbota, który będzie do dyspozycji Twoich klientów nawet 24/7.

    5. Nie spoczywaj na laurach i stale testuj oraz wdrażaj nowe rozwiązania

    Nawet jeśli udało Ci się zadbać o wszystkie aspekty, o których powiedzieliśmy sobie wcześniej – weź pod uwagę, że wysoka konwersja nie jest Ci dana raz na zawsze. Musisz bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że sukces Twojego e-sklepu zależy od ciągłego rozwoju, poszukiwania nowości, a także testowania wielu rozwiązań.

    Poprawa konwersji w e-commerce – podsumowanie

    Jeżeli chcesz pracować nad stałym wzrostem sprzedaży i wskaźnika konwersji, a co najważniejsze – uniknąć ryzyka spadków wartości tego wskaźnika – koniecznie zadbaj o:

    Aspekty techniczne – Twój sklep musi ładować się oraz działać bardzo szybko.

    Użyteczność – maksymalnie uprość proces wyszukiwania, zakupu oraz zdobywania niezbędnych informacji.

    Komunikację – reaguj, gdy coś przerwie zakupy Twoich klientów.

    Wartość – dostarczaj wszystkich niezbędnych informacji, które mogą wpłynąć na decyzje zakupowe.

    Testy – regularnie wdrażaj i sprawdzaj pomysły oraz nowe rozwiązania, które mogą poprawić wyniki Twojego sklepu.