Przejd藕 do tre艣ci

    Sprzeda偶

    05 gru 2022 r.

    Zwi臋kszanie konwersji sklepu internetowego

    Jak poprawi膰 konwersj臋 w sklepie internetowym? 5 sposob贸w na zwi臋kszenie konwersji e-commerce.

    Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposob贸w, kt贸re pozwol膮 Ci zahamowa膰 negatywny trend sprzeda偶owy, przez kt贸re Twoja platforma z tygodnia na tydzie艅 notuje coraz gorsze wyniki? A mo偶e jest zupe艂nie odwrotnie? Twoja sprzeda偶 przez Internet idzie ca艂kiem nie藕le, aczkolwiek 鈥減odsk贸rnie鈥 czujesz, 偶e mo偶e by膰 jeszcze lepiej?

    Czytaj dalej, aby pozna膰 5 gotowych pomys艂贸w, kt贸rych wdro偶enie pozwoli Ci znacz膮co poprawi膰 konwersj臋 w Twoim e-commerce.

    Co to jest i jak liczy膰 konwersj臋 w dzia艂aniach sklepu internetowego?

    Konwersja to wsp贸艂czynnik, kt贸ry bierze pod uwag臋 dwie warto艣ci:

    • Liczb臋 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedzaj膮 Tw贸j sklep.
    • Liczb臋 os贸b, kt贸re staj膮 si臋 Twoimi klientami (czytaj: sk艂adaj膮 oraz op艂acaj膮 swoje zam贸wienia).

    Przyk艂adowo: je偶eli Tw贸j e-sklep odwiedza 1000 u偶ytkownik贸w miesi臋cznie, a 150 z nich dokonuje zakupu 鈥 wska藕nik konwersji wynosi 15%.

    Reasumuj膮c, mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e konwersja e-commerce informuje o skuteczno艣ci dzia艂a艅 sprzeda偶owych prowadzonych przez dany sklep internetowy. Im wi臋ksza – tym m贸wi膮c wprost: wi臋ksze dochody generowane przez t臋 sam膮 grup臋 klient贸w.

    Co wp艂ywa na wysoko艣膰 konwersji w bran偶y e-commerce?

    Niestety, wysoko艣膰 wska藕nika nie zale偶y wy艂膮cznie od 1 czy 2 zmiennych, kt贸re mo偶na wdro偶y膰 i poprawi膰 zaledwie w kilka chwil. Aspekt konwersji jest bardzo szerokim zagadnieniem, kt贸ry nale偶y rozpatrywa膰 wielowymiarowo – bior膮c pod uwag臋 zar贸wno kwestie techniczne, komunikacyjne, jak i 艣ci艣le zwi膮zane z samym asortymentem.

    To z kolei oznacza, 偶e ostatecznego wp艂ywu na jej finaln膮 warto艣膰 nale偶y dopatrywa膰 si臋 w obszarach zwi膮zanych z: u偶yteczno艣ci膮 i szybko艣ci膮 sklepu internetowego, prezentowanymi informacjami o produktach, jako艣ci膮 obs艂ugi, a nawet dzia艂aniami marketingowymi. Wi臋cej o ka偶dym z nich przeczytasz w dalszej cz臋艣ci tego wpisu.

    Jak podnie艣膰 wska藕niki konwersji w sklepie online? 5 pomys艂贸w na popraw臋 wynik贸w.

    Zapoznaj si臋 z ca艂膮 list膮 gotowych sposob贸w, kt贸re pozwol膮 Ci zadba膰 o wysoki poziom tego wska藕nika. Wszystkie informacje znajdziesz poni偶ej!

    1. Zadbaj, aby Tw贸j sklep 艂adowa艂 si臋 oraz dzia艂a艂 w ekspresowym tempie

    Wyobra藕 sobie tak膮 sytuacj臋. Chcesz kupi膰 produkt X (przyjmijmy, 偶e b臋d膮 to np. nowe buty do biegania). Wykorzystujesz do tego celu wyszukiwark臋, kt贸ra prezentuje Ci kilka sklep贸w online. Nast臋pnie wybierasz jeden z nich, klikasz w link i czekasz, a偶 serwis si臋 za艂aduje. Mija sekunda, dwie, trzy, pi臋膰… co w贸wczas robisz? Czekasz dalej, a偶 Twoim oczom uka偶e si臋 wymarzone obuwie, czy po prostu opuszczasz dany sklep i wybierasz kolejny z listy? Je偶eli jeste艣 „typowym鈥 u偶ytkowaniem sieci 鈥 z pewno艣ci膮 opcja nr 2 jest bardziej prawdopodobna.

    To w艂a艣nie powolne dzia艂anie serwis贸w e-commerce jest jednym z g艂贸wnych powod贸w odpowiadaj膮cych za ogromne spadki wsp贸艂czynnik贸w konwersji. Je偶eli chcesz temu zapobiec: upewnij si臋, 偶e korzystasz ze stabilnego i wydajnego serwera, Twoja strona jest aktualna (a jej kod zoptymalizowany), a dodatkowo – znajduj膮 si臋 na niej lekkie grafiki.

    2. Dopilnuj, aby zakupy w Twoim sklepie by艂y sprawne, wygodne i przyjemne

    W dzisiejszych czasach uwaga oraz ka偶da minuta po艣wi臋conego czasu, s膮 wr臋cz na wag臋 z艂ota. Nie inaczej jest z odbiorcami Twojego sklepu, kt贸rym zale偶y na pe艂nym komforcie, a tak偶e tym, aby wszystko odbywa艂o si臋 jak najszybciej.

    Maj膮c na wzgl臋dzie powy偶sze informacje, koniecznie pochyl si臋 nad takimi obszarami, jak:

    Wyszukiwanie produkt贸w – upewnij si臋, 偶e w Twoim e-commerce dzia艂a sprawna i elastyczna wyszukiwarka, a je艣li to potrzebne – zapewnij r贸wnie偶 dost臋p do opcji filtrowania produkt贸w wed艂ug konkretnych kategorii lub parametr贸w.

    Proces sk艂adania i op艂acania zam贸wienia – spraw, aby ca艂o艣膰 by艂a przyjazna, przejrzysta i wymaga艂a wykonania maksymalnie kilku klikni臋膰.

    Kontakt z obs艂ug膮 sklepu – je偶eli, pomimo dopracowania wyszukiwarki oraz proces贸w zakupowych, klienci b臋d膮 chcieli zada膰 pytanie 鈥溑紋wej鈥 osobie 鈥 spraw, aby by艂o to maksymalnie proste. W tej roli doskonale odnajdzie si臋 opcja livechata lub videochata, a dla tych, kt贸rzy preferuj膮 rozmowy telefoniczne – rozwi膮zanie callback.

    3. Zaplanuj i prowad藕 skuteczn膮 komunikacj臋 w czasie rzeczywistym

    B艂膮dzenie, zapominanie oraz rozpraszanie si臋 to typowe ludzkie cechy – zw艂aszcza bior膮c pod uwag臋 fakt, 偶e ka偶dego dnia w sieci, jak i 鈥渨 realu鈥 u偶ytkownicy spotykaj膮 si臋 z dziesi膮tkami, a nawet setkami r贸偶nych komunikat贸w.

    W zwi膮zku z powy偶szym – we藕 pod uwag臋, 偶e proces wyszukiwania lub sk艂adania zam贸wienia w Twoim sklepie mo偶e zosta膰 przerwany. Z jednej strony mog膮 za to odpowiada膰 aspekty techniczne (awaria sprz臋tu, przerwa w dostawie pr膮du, a nawet od艂膮czenie od sieci). Z drugiej natomiast 鈥 czynniki ludzkie (np. pilne obowi膮zki w pracy czy domu). Nie musimy chyba dodawa膰, 偶e takie zdarzenia r贸wnie偶 maj膮 negatywny wp艂yw na Twoj膮 konwersj臋.

    Aby im przeciwdzia艂a膰 albo przynajmniej zminimalizowa膰 ich skutki – mo偶esz postawi膰 na dedykowane narz臋dzia do automatyzacji marketingu, kt贸re 鈥減rzypomn膮鈥 wybranym u偶ytkownikom o ich niedoko艅czonych zakupach.

    W tej roli idealnie sprawdz膮 si臋 wiadomo艣ci e-mail oraz SMS, dzi臋ki kt贸rym poinformujesz niedosz艂ych klient贸w o porzuconych koszykach, zach臋cisz ich dodatkowym rabatem na kolejne zam贸wienie lub po prostu dasz zna膰, 偶e produkt, kt贸rym byli zainteresowani wkr贸tce nie b臋dzie ju偶 dost臋pny.

    4. Dostarcz u偶ytkownikom wszystkich niezb臋dnych informacji

    Jednym z podstawowych czynnik贸w, kt贸re decyduj膮 o tym, czy dany u偶ytkownik postanowi zostawi膰 swoje pieni膮dze u Ciebie czy te偶 u konkurencji, s膮 powody do zakupu. W wielu przypadkach ka偶dy klient, zanim zdecyduje si臋 z艂o偶y膰 zam贸wienie, chce dowiedzie膰 si臋 o danym produkcie jak najwi臋cej. Pozna膰 jego cechy, specyfikacj臋, a przede wszystkim upewni膰 si臋, 偶e to konkretne rozwi膮zanie jest dla niego najlepsze.

    Dysponuj膮c tak膮 wiedz膮, musisz zadba膰 o odpowiedni膮 zawarto艣膰 Twojego sklepu. Do realizacji tego celu mo偶esz wykorzysta膰, chocia偶by warto艣ciowe opisy produkt贸w i kategorii produktowych, merytoryczne materia艂y video, a nawet poradniki umieszczone bezpo艣rednio na firmowym blogu. Z drugiej strony – bardzo istotna jest r贸wnie偶 sama obs艂uga, kt贸ra powinna pozostawa膰 do dyspozycji potencjalnych klient贸w – zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.

    Do tego obszaru mo偶esz zaanga偶owa膰, chocia偶by nowoczesne narz臋dzia (livechat, videochat i callback), o kt贸rych ju偶 wspominali艣my, jak i w pe艂ni automatycznego chatbota, kt贸ry b臋dzie do dyspozycji Twoich klient贸w nawet 24/7.

    5. Nie spoczywaj na laurach i stale testuj oraz wdra偶aj nowe rozwi膮zania

    Nawet je艣li uda艂o Ci si臋 zadba膰 o wszystkie aspekty, o kt贸rych powiedzieli艣my sobie wcze艣niej – we藕 pod uwag臋, 偶e wysoka konwersja nie jest Ci dana raz na zawsze. Musisz bowiem zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e sukces Twojego e-sklepu zale偶y od ci膮g艂ego rozwoju, poszukiwania nowo艣ci, a tak偶e testowania wielu rozwi膮za艅.

    Poprawa konwersji w e-commerce – podsumowanie

    Je偶eli chcesz pracowa膰 nad sta艂ym wzrostem sprzeda偶y i wska藕nika konwersji, a co najwa偶niejsze – unikn膮膰 ryzyka spadk贸w warto艣ci tego wska藕nika – koniecznie zadbaj o:

    Aspekty techniczne – Tw贸j sklep musi 艂adowa膰 si臋 oraz dzia艂a膰 bardzo szybko.

    U偶yteczno艣膰 – maksymalnie upro艣膰 proces wyszukiwania, zakupu oraz zdobywania niezb臋dnych informacji.

    Komunikacj臋 – reaguj, gdy co艣 przerwie zakupy Twoich klient贸w.

    Warto艣膰 – dostarczaj wszystkich niezb臋dnych informacji, kt贸re mog膮 wp艂yn膮膰 na decyzje zakupowe.

    Testy – regularnie wdra偶aj i sprawdzaj pomys艂y oraz nowe rozwi膮zania, kt贸re mog膮 poprawi膰 wyniki Twojego sklepu.