Przejdź do treści

    Sprzedaż

    20 gru 2022 r.

    Marketing automation – co to? Narzędzia i automatyzacja marketingu w e-commerce.

    Chcesz rozwijać, a co za tym idzie – stale zwiększać zasięgi i sprzedaż w swoim sklepie internetowy, jednak na Twojej drodze ciągle pojawią się jakieś “ale”? Notorycznie cierpisz na brak czasu oraz zasobów, których uwolnienie pozwoliłoby Ci zaplanować, a następnie skutecznie prowadzić i stale optymalizować aktywności z obszaru obsługi, promocji oraz samej sprzedaży? Jeśli tak właśnie jest – koniecznie rozważ wdrożenie systemu marketing automation, który otworzy przed Twoim biznesem nowe perspektywy rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej.

    Dowiedz się wszystkiego na temat marketing automation. Poniżej czekają na Ciebie: definicja, zastosowanie, kanały, narzędzia i wiele więcej. Zapraszamy do lektury!

    Marketing automation – czym jest?

    Marketing automation (w skrócie nazywany również MA) to – jak sama nazwa wskazuje – nowoczesne podejście do promocji, sprzedaży oraz obsługi, które wykorzystuje zautomatyzowane procesy.

    Składa się z wielu zintegrowanych ze sobą narzędzi, które (jeśli zostały odpowiednio ustawione) – mogą działać “jak na autopilocie” – oszczędzając nie tylko Twój czas, pieniądze i energię, ale również przyczyniając się do podnoszenia efektywności działań Twojej firm.

    W jakich kanałach sprawdza się marketing automation?

    Procesy automatyzacji marketingu mogą dotyczyć wszystkich cyfrowych obszarów, z których korzysta lub które dopiero planuje wykorzystywać Twoja firma. Do najpopularniejszym zaliczamy oczywiście klasyczne wiadomości e-mail (w tym newslettery, maile transakcyjne, jak i bardziej złożone kampanie) oraz wiadomości SMS.

    Jednak zastosowanie MA wykracza daleko poza te tradycyjne ramy i może dotyczyć takich aspektów, jak:

    Media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok itp.), w tym także komunikatory (Messanger, WhatsApp itp.).

    Aktywności odbywające się bezpośrednio na stronie, aplikacji mobilnej lub w przeglądarce, w tym: notyfikacje typu push, personalizowane komunikaty i banery oraz wiele, wiele więcej.

    Jakie kampanie można realizować za pomocą automatyzacji marketingu?

    Podobnie, jak w przypadku kanałów, do których można wdrożyć tego rodzaju podejście do marketingu, możliwości są praktycznie nieograniczone. Mianowicie, działania z zakresu marketing automation mogą znaleźć zastosowanie przy takich aktywnościach, jak:

    Pozyskiwanie, a następnie “podgrzewanie” kontaktów (czyli odpowiednio lead generation oraz lead nurturing).

    Podnoszenie wskaźników sprzedaży e-commerce – za pośrednictwem zautomatyzowanych procesów ratowania porzuconych koszyków i rekomendowania konkretnych ofert i promocji.

    Edukacja odbiorców – MA sprawdza się również doskonale do zaplanowania oraz prowadzenia procesów onboardingowych – zarówno wobec pracowników, użytkowników, jak i klientów, czy też wysyłania klasycznych newsletterów.

    Obsługa klienta – automatyczne udzielanie odpowiedzi na powtarzające się pytania (za pomocą czatbota), udostępnianie interaktywnych instrukcji i poradników (np. w formie tzw. samouczków), jak i wiele innych możliwości. MA może odpowiadać również za integrację systemu z formularzami kontaktowymi, a nawet – służyć jako sposób poznawania ich opinii (chociażby w formie cyfrowych ankiet).

    W jakich branżach sprawdzą się rozwiązania z zakresu automatyzacji?

    To, w jaki sposób wykorzystasz możliwości oferowane przez MA, zależy głównie od Twojej kreatywności. Obszar oraz specyfika działania Twojej firmy ma tu zdecydowanie mniejsze znaczenie.

    Marketing automation stanowi bowiem doskonały sposób na podnoszenie efektywności przedsiębiorstw działających w sektorach B2B i B2C. Zarówno tych, które zajmują sprzedażą usług, jak i produktów.

    Jak marketing automation działa w praktyce?

    Skoro przytoczyliśmy sobie definicję, a także omówiliśmy zastosowanie MA – pora przejść do części praktycznej i powiedzieć sobie nieco więcej o jego regularnym użytkowaniu. Mianowicie, marketing automation w sklepie internetowym i nie tylko może odpowiadać za takie aktywności, jak:

    Reagowanie na konkretne zachowania i czynności użytkowników – przeglądanie lub dodanie produktów do koszyka, zadanie pytania przez chat lub formularz, opuszczenie strony oraz wiele innych.

    Wysyłka sekwencji spersonalizowanych wiadomości – łączących w sobie e-maile, SMSy, pushe, jak i inne nośniki informacji.

    Przygotowywanie spersonalizowanych komunikatów – biorąc pod uwagę zarówno zachowania, historie zakupowe, jak i inne parametry.

    Podczas tworzenia i prowadzenia tych oraz wielu innych zautomatyzowanych działań marketingowych wykorzystuje się tzw. scenariusze. Są to swego rodzaju workflowy (przyjmujące zazwyczaj formy graficzne), w ramach których planuje, a następnie uruchamia się poszczególne kampanie.

    Narzędzia marketing automation. Jakie rozwiązania mogą usprawnić wdrożenie i prowadzenie zautomatyzowanego marketingu?

    Warto zaznaczyć, że tego rodzaju automatyzacja promocji może wiązać się z użyciem jednego czy dwóch rozwiązań, jak i z powodzeniem integrować kilka bądź kilkanaście różnorodnych technologii. Do najbardziej popularnych zaliczamy między innymi takie narzędzia, jak: platformy do wysyłki wiadomości e-mail, SMS i push, callback, chatboty, systemy CRM, e-kalendarze oraz wiele, wiele więcej.

    Dlaczego warto korzystać z możliwości, jakie daje automatyzacja marketingu online?

    MA zapewnia korzyści, które można rozpatrywać na kilku obszarach związanych zarówno z finansami firmy, optymalizacją zatrudniania oraz działań operacyjnych, jak i podnoszeniem jej konkurencyjności. Zaliczamy do nich takie aspekty, jak:

    Realne oszczędności czasu, pieniędzy i energii

    Wyobraź sobie, że raz zaplanowane czynności powtarzają się “same” i prawie całkowicie bezobsługowo. Za sprawą automatyzacji rola kilkuosobowych zespołów marketingowych może być zastąpiona przez jednego lub góra dwóch – trzech specjalistów.

    Możliwości docierania i komunikowania się z użytkownikami w czasie rzeczywistym

    Nie musisz śledzić każdego ruchu i osobiście nadzorować wysyłki każdej, nawet pojedynczej wiadomości. Dzięki odpowiednio zaplanowanym scenariuszom system zrobi to za Ciebie. Bez względu na czas i miejsce – dokładnie wtedy, gdy będzie to potrzebne.

    Praktycznie nieograniczone perspektywy rozwoju i podnoszenia efektywności

    Integracje umożliwiające łączenie wielu narzędzi, do tego testy A/ZB/X czy optymalizacje. To tylko kilka czynników, które potwierdzają, że taka technologia pozwala “wycisnąć” z biznesu jeszcze więcej.

    Skalowalność i szerokie możliwości zastosowania

    W marketing automation nie ma żadnego znaczenia rozmiar bazy oraz liczba odbiorców Twoich komunikatów. Wszystko przez fakt, że wysyłka 1, 10, 100, 1000, czy nawet 10000 wiadomości trwa dokładnie tyle samo czasu.

    Ograniczanie ewentualnych błędów

    MA ogranicza również udział czynnika ludzkiego – wyłącznie do absolutnego minimum. To naturalnie obniża koszty pracy, ale przede wszystkim – znacząco niweluje ryzyko pojawiania się poważnych lub jedynie symbolicznych niedociągnięć w prowadzonych kampaniach.

    Marketing automation jako źródło oraz sposób wykorzystania wartościowych danych o użytkownikach

    Jednak MA to nie tylko rozwiązanie skoncentrowane na prowadzeniu działań z zakresu promocji, obsługi czy bieżącego wsparcia sprzedaży. Jego możliwości wykraczają daleko poza tę sferę, co oznacza, że pozwala on również na zbieranie, agregowanie i dalsze wykorzystywanie wartościowych, a często wręcz niezbędnych danych na temat odbiorców. Te z kolei mogą zostać wykorzystane zarówno przez sam system (scoring do komunikacji), jak również z powodzeniem przysłużyć się Twojej firmie do lepszego poznania jej klientów.

    Do tego typu informacji możemy zaliczyć m.in.:

    Dane o użytkowniku, w tym: jego imię, nazwisko, adres, dane kontaktowe i wiele innych. Można je wykorzystać do personalizowania komunikacji, jak i lepszego dopasowania oferty.

    Dane o jego zachowaniach, w tym: w jaki sposób wchodzi w interakcję z firmą, jakie strony odwiedzał, ile czasu na nich spędzał, a nawet jakie transakcje udało mu się przeprowadzić.

    Dane na temat wyrażonych zgód, w tym: na przetwarzanie danych osobowych, personalizację, otrzymywanie wiadomości handlowych itp.

    Pamiętaj! Zbieranie i odpowiednie ewidencjonowanie tych zgód (wraz z datami wyrażenia oraz ewentualnego wycofania) jest kluczowe – zwłaszcza z perspektywy przepisów prawa. Ich nieprzestrzeganie może wiązać się z kolei z bardzo surowymi karami finansowymi.

    Jak wdrożyć automatyzację marketingu w firmie?

    Oto 3 zasadnicze etapy, które mogą ułatwić Ci przejście całego procesu.

    Krok 1: określ, jakie obszary Twojego biznesu mają być zautomatyzowane

    Dobierz kanały, narzędzia oraz osoby odpowiedzialne za organizację tego przedsięwzięcia. Pamiętaj, że do uruchomienia pierwszych scenariuszy przyda Ci się również odpowiedni “zapas” treści (tekstów i grafik).

    Krok 2: wdrażaj małymi krokami

    Pomimo faktu, że marketing automation bardzo często kojarzy się z ogromnymi, wielowariantowymi i bardzo skomplikowanymi scenariuszami – na początek nie rzucaj się od razu na “głęboką wodę” i zacznij od czegoś zdecydowanie mniejszego. Twoja przygoda z MA może rozpocząć się nawet od bardzo prostej, zaledwie kilkuetapowej kampanii mailingowej czy SMSowej.

    Krok 3: analizuj wyniki, optymalizuj i dokładaj kolejne elementy

    Gdy pojedynczy scenariusz zacznie działać tak, jak powinien (czytaj: realizować Twoje cele czy wskaźniki) – dopiero wówczas uruchamiaj kolejne elementy większej “układanki”. Następnie powtarzaj tak długo, aż uznasz, że wszystko działa zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

    Marketing automation w sklepie internetowym – podsumowanie

    Automatyzacja procesów marketingowych to obszar, który daje ogromne możliwości związane zarówno z redukcją kosztów, jak i stałym podnoszeniem zysków. Jednak tego rodzaju aktywności warto rozpatrywać również z innych perspektyw. Odpowiednio zaplanowane oraz prowadzone działania promocyjne mogą bowiem przyczyniać się zarówno do wzrostu zasięgów, budowy lojalności, a przede wszystkim – satysfakcji klientów, którzy mają do czynienia z Twoją marką.