Przejd藕 do tre艣ci

    Sprzeda偶

    05 gru 2022 r.

    SMS Marketing

    SMS marketing: jak go wykorzysta膰 w dzia艂alno艣ci w e-commerce?

    Prowadzisz szeroko zakrojon膮 promocj臋 swojego sklepu internetowego, kt贸ra uwzgl臋dnia aktywno艣ci z zakresu: e-mail marketingu, pozycjonowania, medi贸w spo艂eczno艣ciowych oraz reklam p艂atnych PPC (typu Google oraz Facebook Ads)?

    Zauwa偶asz jednak, 偶e nie pozwalaj膮 Ci na pe艂ne wykorzystanie potencja艂u Twojego e-commerce i przez to zaczynasz szuka膰 alternatywnych sposob贸w docierania do klient贸w? Takich, kt贸re zwi臋ksz膮 rozpoznawalno艣膰 Twojej marki, sprowadz膮 do e-sklepu nowych u偶ytkownik贸w, a偶 wreszcie – wygeneruj膮 jeszcze wi臋ksz膮 sprzeda偶? Doskona艂e uzupe艂nienie Twoich aktywno艣ci, a zarazem odpowied藕 na Twoje potrzeby mog膮 stanowi膰 wiadomo艣ci SMS!

    Poznaj definicj臋 SMS marketingu oraz sprawd藕, w jaki spos贸b wykorzysta膰 kampanie SMSowe, aby zwi臋ksza膰 skuteczno艣膰 Twojego sklepu internetowego.

    Co to jest i na czym polega SMS marketing?

    SMS marketing to nic innego, jak szereg dzia艂a艅 komunikacyjnych, do kt贸rych wykorzystuje si臋 stare i poczciwe wiadomo艣ci tekstowe (a od niedawna tak偶e graficzne) – wysy艂ane bezpo艣rednio na telefony odbiorc贸w.

    Dzia艂ania komunikacyjne w tej formie mog膮 dotyczy膰 wielu obszar贸w biznesu. Z jednej strony sprawdzaj膮 si臋 doskonale jako elementy uzupe艂niaj膮ce inne kana艂y kontaktu z klientem (np. e-mail czy content marketing). Z drugiej z kolei – mog膮 stanowi膰 jedyny, pe艂noprawny spos贸b na realizowanie konkretnych plan贸w – zar贸wno promocyjnych, edukacyjnych, jak i sprzeda偶owych.

    Kampanie SMS marketingowe 鈥 dlaczego warto wdro偶y膰 je do e-sklepu?

    Jednym z najwa偶niejszych atut贸w takiego sposobu komunikowania si臋 z u偶ytkownikami, jest przede wszystkim bardzo wysoka skuteczno艣膰 (mierzona jako procent otwar膰 tego typu wiadomo艣ci, czyli wska藕nik open rate). Mianowicie, specyfika SMS贸w sprawia, 偶e zdecydowana wi臋kszo艣膰 odbiorc贸w (od 90 do nawet 95%) zapoznaje si臋 z nimi praktycznie od razu, gdy tylko trafi膮 do ich skrzynek.

    Innym pozytywnym aspektem jest z kolei du偶a elastyczno艣膰 tej formy docierania do odbiorc贸w, kt贸ra mo偶e dotyczy膰:

    Obj臋to艣ci – pomimo, 偶e w jednym SMSie mo偶na u偶y膰 鈥渮aledwie鈥 160 znak贸w – nic nie stoi na przeszkodzie, aby ka偶dy komunikat sk艂ada艂 si臋 z co najmniej kilku takich SMS贸w.

    Dodatk贸w – w swoich wiadomo艣ciach nie musisz ogranicza膰 si臋 tylko do liter czy cyfr. Z powodzeniem mo偶esz wzbogaci膰 je, chocia偶by o emotikony, a nawet linki do sklepu internetowego.

    Grafik – Twoja kampania mo偶e przyj膮膰 form臋 SMSowego newslettera, w kt贸rym umie艣cisz nie tylko teksty, ale r贸wnie偶 zdj臋cia czy banery reklamowe.

    Innym r贸wnie wa偶nym czynnikiem, kt贸ry przemawia na korzy艣膰 kampanii SMS marketingowych, jest ten zwi膮zany z kosztami takich promocji. Wiadomo艣ci s膮 zazwyczaj wysy艂ane hurtowo, co pozwala oszcz臋dza膰 czas oraz uzyskiwa膰 bardzo atrakcyjne stawki 鈥 od kilku do kilkunastu groszy za ka偶dy wys艂any SMS.

    A je艣li ju偶 o liczbach mowa 鈥 warto zaznaczy膰, 偶e SMS marketing jest jednym z doskonale skalowalnych kana艂贸w komunikacji. Dzi臋ki temu za jednym razem mo偶esz wys艂a膰 setki, tysi膮ce, a nawet dziesi膮tki tysi臋cy wiadomo艣ci.

    Do czego mo偶esz wykorzysta膰 wiadomo艣ci SMS w dzia艂alno艣ci swojego sklepu internetowego?

    Skoro ju偶 wiesz, czym jest SMS marketing i zdajesz sobie spraw臋, jakie mo偶liwo艣ci Ci daje to medium 鈥 pora przyjrze膰 si臋 sposobom jego wykorzystania w praktyce. Mianowicie, do flagowych przyk艂ad贸w kampanii SMS marketingowych mo偶emy zaliczy膰 takie dzia艂ania, jak:

    • Ratowanie porzuconych koszyk贸w

    Zasada ich dzia艂ania jest prosta. U偶ytkownik by艂 w Twoim sklepie, doda艂 produkty do koszyka, ale nie sfinalizowa艂 zakup贸w? Odczekaj kilka godzin, a nast臋pnie wy艣lij mu dopasowanego SMSa z przypomnieniem o niedoko艅czonej transakcji.

    • Informowania o promocjach, rabatach, akcjach specjalnych i wielu innych

    Organizujesz wyprzeda偶? Planujesz du偶e wydarzenie z okazji 艣wi膮t lub innych okazji? A mo偶e po prostu chcesz wynagrodzi膰 dotychczasowych klient贸w za pomoc膮 dodatkowej zni偶ki na kolejne zakupy? Wy艣lij im wiadomo艣膰, w kt贸rej znaj膮 kod aktywuj膮cy atrakcyjn膮 zni偶k臋!

    • Przekazywanie danych o transakcjach

    Wykorzystanie SMS贸w mo偶e r贸wnie偶 dotyczy膰 wszelkich obszar贸w zwi膮zanych z obs艂ug膮 klient贸w – w tym zw艂aszcza informowania o statusach zam贸wienia, przyj臋tych p艂atno艣ciach, a nawet nadanych przesy艂kach. Stosuj je, aby Twoi klienci byli zawsze na bie偶膮co.

    • Prowadzenie dzia艂a艅 marketingowych

    Omawiane SMSy mog膮 stanowi膰 tak偶e jeden z g艂贸wnych lub uzupe艂niaj膮cych element贸w kampanii marketing automation. Z powodzeniem wykorzystasz je przy takich aktywno艣ciach, jak: onboarding, lead generation, lead nurturing oraz wielu innych.

    Jak zaplanowa膰, wdro偶y膰 i prowadzi膰 dzia艂ania z zakresu SMS marketingu?

    Oto 3 kluczowe etapy, kt贸re musisz przej艣膰, aby wprowadzi膰, a nast臋pnie w pe艂ni korzysta膰 z szerokiego wachlarza mo偶liwo艣ci kampanii SMS marketingowych.

    Krok nr 1: Przygotuj baz臋 danych kontaktowych

    Jak 艂atwo si臋 domy艣li膰 – aktywno艣膰 zwi膮zana z wysy艂k膮 SMS贸w wymaga posiadania… numer贸w telefon贸w 馃槉! Dlatego, je艣li planujesz dzia艂ania w tej dziedzinie – zacznij od podstaw, czyli pozyskiwania niezb臋dnych informacji o Twoich odbiorcach. Do realizacji tego celu mo偶esz wykorzysta膰 kilka sposob贸w:

    Niezale偶ny formularz zapisu, kt贸ry umie艣cisz na stronie, sklepie lub wykorzystasz w dzia艂aniach z zakresu performance marketingu.

    Zintegrowany formularz, kt贸ry b臋dzie zbiera艂 dane 鈥減rzy okazji鈥, chocia偶by podczas transakcji dokonywanych przez klient贸w Twojego sklepu.

    Wa偶ne: w obu tych przypadkach musisz pami臋ta膰 o przyjmowaniu oraz agregowaniu odpowiednich zg贸d marketingowych (zgodnych z RODO). W innej sytuacji wysy艂ka SMS贸w mo偶e by膰 po prostu nielegalna.

    Krok nr 2: Okre艣l cel, a nast臋pnie zaplanuj kampanie z wykorzystaniem wiadomo艣ci SMS

    W kolejnym etapie skup si臋 na ustaleniu powod贸w wysy艂ki. Zastan贸w si臋, czy zale偶y Ci na jednorazowym zwi臋kszeniu sprzeda偶y, pozyskaniu nowych klient贸w, budowaniu ich zainteresowania i zaanga偶owania, a mo偶e na ka偶dym z tym element贸w jednocze艣nie?

    Nast臋pnie na podstawie wypracowanych plan贸w, stw贸rz komunikacj臋, kt贸ra b臋dzie w stanie zrealizowa膰 Twoje cele. Pami臋taj, aby przeprowadza膰 regularne testy, w kt贸rych we藕miesz pod uwag臋 r贸偶ne czynniki mog膮ce wp艂ywa膰 na ostateczn膮 skuteczno艣膰 kampanii. Mog膮 one dotyczy膰 zar贸wno tre艣ci SMS贸w (tekst贸w, ich d艂ugo艣ci itp.), nadawcy (nazwa lub numer), a nawet czasu wysy艂ki (konkretne dni oraz godziny).

    Krok nr 3: Analizuj, wyci膮gaj wnioski i stale optymalizuj swoje dzia艂ania

    SMSy wys艂ane i na tym koniec? Nic z tych rzeczy! Po zrealizowaniu ka偶dej kampanii zarezerwuj sobie czas na dok艂adne zapoznanie si臋 z jej wynikami, a tak偶e – ustalanie, co posz艂o nie tak oraz co mo偶na poprawi膰, aby w przysz艂o艣ci Twoje rezultaty by艂y jeszcze lepsze.

    Kampanie SMS marketingowe dla e-commerce – podsumowanie

    Jak widzisz – wiadomo艣ci SMS mog膮 przyjmowa膰 wiele form, za pomoc膮 kt贸rych jeste艣 w stanie realizowa膰 nawet najbardziej zr贸偶nicowane cele Twojego e-commerce. Pocz膮wszy od klasycznej komunikacji (informowania o promocjach, rabatach itp.), poprzez ratowanie porzuconych koszyk贸w, anga偶owanie odbiorc贸w, a偶 po budowanie lub uzupe艂nianie nawet najbardziej skomplikowanych kampanii marketingowych.

    Je偶eli chcesz wyposa偶y膰 si臋 w sprawdzone narz臋dzie, kt贸re umo偶liwi Ci sprawn膮, tani膮 i skuteczn膮 wysy艂k臋 SMS贸w – koniecznie zapoznaj si臋 z mo偶liwo艣ciami, jakie daje Ci Czater. A je艣li potrzebujesz wi臋cej ciekawych informacji oraz porad na temat dzia艂alno艣ci sklep贸w internetowych 鈥 regularnie zagl膮daj na naszego bloga.